قسمت های مختلف موتور های الکتریکی

قسمت های مختلف موتورهای الکتریکی

موتور های الکتریکی اغلب برای به حرکت درآوردن فن در برج های خنک کننده با کشش مکانیکی به کار می روند این موتورها باید قابلیت کار در شرایط سخت نظیر عوامل طبیعی مانند باران، برف، مه، گردوغبار و همچنین رطوبت و مواد شیمیایی موجود در برج خنک کننده را دارا باشند.

محفظه موتور

اساساً دو نوع محفظه برای موتورها موجود می باشند محفظه باز و محفظه های  کاملاً بسته در موتورهای با محفظه باز برای خنک شدن موتور، هوا ی خارجی محیط در داخل موتور به حرکت در می آید در حالیکه محفظه بسته مانع از ورود هوای محیط به داخل موتور می گردد. موتور ها با محفظه باز شامل انواع متفاوتی می باشند که تفاوت آنها در میزان عایق بودن در برابر آب و یا رطوبت که به قسمت های متحرک و زنده موتور دسترسی دارد می باشد این نوع از موتور ها در برج های خنک کننده استفاده نمی شود. موتور ها با محفظه بسته نیز دارای انواع متفاوتی می باشند که در بعضی از آن ها بند در داخل موتور برای خنک نمودن اجزای داخل آن وجود دارد و در بعضی انواع دیگر یک منبع خنک سازی خارجی وجود دارد .

طراحی موتور

موتور های قفس سنجابی سه فاز موتورهایی هستند که در برج های خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرند البته در صورت در دسترس نبودن برق سه فاز موتورها با خازن استارت تک فاز استفاده می شوند.

موتور های دوسرعته

موتور های فن در برج های خنک کننده معمولاً دارای دوسرعت می باشند که 800 و 1900 آرتینر هستند. موتور های سیم پیچ بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. در شرایطی که هوای محیط سرد است فن ها با دور کم کار میکنند.

موتور ها با واضح بالا

بعضی از سازنده های موتور با استفاده از مواد با بازدهی بیشتر موتورهایی می سازند که از لحاظ شکل و اندازه شبیه موتورهای معمولی ولی دارای بازدهی بیشتر می باشند. استفاده از این قبیل موتورها اگرچه دارای قیمت بیشتریست ولی از لحاظ مصرف انرژی مقرون به صرفه می باشد.

عایق بندی موتور

عایق بندی موتور یکی از مسائل مهم درطول عمر مفید موتورها می باشد این بخش باید در برابر حرارت، هوای آلوده، رطوبت، انبصاط، تنش، لرزش های مکانیکی، شک و تنش های الکتریکی مقاوم باشد.

 

elekala.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
واتس آپ Whatsapp chat
شماره تماس ما Whatsapp chat
2 +