سیم لاکی چیست؟

سیم-لاکی

سیم لاکی چیست؟

کسانی‎که کارگاه سیم‎پیچی دارند با یک سیم لاکی بسیار سروکار دارند. سیم لاکی ساخته شده از مس یا آلومینیوم است. اما سوال این است که چه کاربردی دارد؟ از سیم لاکی در تولید ترانسفورماتور، موتورهای الکتریکی، بلندگوها و غیره استفاده می‎شود.

چرا از سیم لاکی استفاده می‎کنیم؟

از این سیم استفاده میکنیم به این دلیل که نسبت به سیم معمولی فضای کمتری را اشغال می‎کند. همانطور که اشاره شده این سیم ساخته شده از مس یا آلومینیوم است که لایه‎ای بسیار نازک از یک لاک عایق روی آن کشیده شده است. حال یک سیم مسی را در نظر بگیرید اگر یک لایه پلاستیکی رو آن بکشیم تبدیل به یک سیم معمولی می‎شود که فضای بیشتری را اشغال می‎کند. علاوه بر این اگر سیم معمولی گرم شود، پلاستیک آن ذوب ‎می‎شود این در حالی است که سیم لاکی قدرت تحمل گرمای بیشتری را دارد. البته این سیم‎ها انواع مختلف دارند و در کلاس‎های حرارتی مختلف طبقه‎بندی می‎شوند. در جدول زیر اطلاعات مربوط به این کلاس‎ها آمده است.

سیم لاکی

شرایط نگهداری از سیم لاکی چیست؟

  • باید از نگهداری کارتن‎های حاوی این سیم در هوای خیلی گرم و زیر تابش مستقیم نور خورشید یا در هوای خیلی سرد پرهیز کنید. بهترین شرایط برای نگهداری این سیم در یک فضای سربسته و داخل کارتن می‎باشد.
  • همچنین از مجاورت قرقره‎های سیم لاکی، با رطوبت زیاد و یا گرد و غبار پرهیز کنید.
  • هنگام استفاده و یا حمل قرقره‎های سیم لاکی، از برخورد آن با هر شی تیز که باعث ایجاد خراش روی آن می‎شود، جلوگیری کنید.

اما این سیم‎ها در هنگام استفاده ممکن است دچار مشکل شوند.  یکی از مهم‎ترین این مشکلات گره افتادن در سیم هنگام سیم‎پیچی است. چگونه باید از این مشکل جلوگیری کرد؟

سیم نباید در حین مصرف دچار تنش زیادی شود.

سیم لاکی

مقادیر تنش سیم لاکی چه مواردی است؟

  • عملکرد دستگاههای بوبین پیچ باید طوری باشد که به سیم تنش اضافی وارد نکرده و سیم را پاره نکند.
  • پس از اتمام کار هر بوبین و کاهش سرعت، دستگاه باید  دارای سیم سفت کن یا ترمز باشد که سرعت بالا را به قرقره منتقل نکرده و باعث ریزش لایه های بالایی سیم و ایجاد گره نگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
واتس آپ Whatsapp chat
شماره تماس ما Whatsapp chat
2 +