سیم پیچی موتورهای جریان متناوب

سیم پیچی موتورهای جریان متناوب

سیم پیچی موتورهای الکتریکی جریان متناوب، بصورتهای مختلف امکان پذیر میباشد.

بطوری که میتوان این موتورها را با کلافهای یک اندازه و یا در اندازه های مختلف و بصورت یک طبقه یا دو طبقه و با شیار کامل یا با شیار کسری سیم پیچی نمود. همچنین انواع اتصالات بین کلافها یا گروه کلافها نیز امکان پذیر میباشد.

انتخاب روش مناسبی برای سیم پیچی یک موتور الکتریکی گاه ساده بوده و گاهی نیز احتیاج به بررسی های مختلف دارد. مثلاً در خیلی از مواقع لازم میشود که سیم پیچی یک موتور سوخته را تعویض نماییم. در این صورت میتوان با بررسی و دقت در سیم پیچی سوخته و برداشتن یک نقشه ساده و مشخصات لازم از روی آن، مجدداً همان سیم پیچی را تکرار نمود.

اما اگر بخواهیم سیم پیچی را مثلا برای تغییر قطب، تغییر ولتاژ و یا تغییر فاز (یک فاز به سه فاز و بالعکس)، دوباره انحام دهیم، در این صورت لازم میشود که ابتدا یک نقشه با نحوه اتصال مناسب برای موتور موجود طراحی نموده، تعداد دور و قطر سیم را محاسبه کرده و سپس سیم پیچی را انجام دهیم.

 

موتور جریان متناوب

موتور جریان متناوب یک ماشین است که با جریان متناوب تغذیه شده و توان الکتریکی را تبدیل به توان مکانیکی چرخشی یا خطی می‌نماید. موتور جریان متناوب AC از دو قسمت اصلی تشکیل شده:

  • استاتور: هسته خارجی و معمولاً ثابت که با استفاده از جریان متناوب، میدان مغناطیسی دوار ایجاد می‌کند.
  • روتور: هسته داخلی و متحرک که به محور خروجی متصل شده و با توجه به میدان مغناطیسی دوار تولید شده توسط استاتور، گشتاور تولید می‌کند.

از نظر نوع روتور مورد استفاده در موتورها، موتورهای جریان متناوب به دو صورت طبقه‌بندی می‌شوند:

  • موتور سنکرون یا هم‌زمان که در آن روتور دقیقاً با سرعت میدان دوار می‌چرخد. در این نوع موتورها میدان الکتریکی روتور به وسیله یک منبع خارجی تامین می‌شود.
  • موتور آسنکرون یا القایی که در آن میدان الکتریکی روتور از القای میدان استاتور پدید می‌آید.

 

elekala.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
واتس آپ Whatsapp chat
شماره تماس ما Whatsapp chat
2 +