چگونه برتری منبع انبساط یا ست کنترل را تشخیص دهیم؟

آشنایی با عملکرد منبع انبساط و ست کنترل

قبل از این که بخواهیم در رابطه با برتری منبع انبساط یا ست کنترل صحبت کنیم لازم است در ابتدا تعریفی از هر یک ارائه داده و شما را با نحوه ی عملکرد آن ها آشنا کنیم.

منبع انبساط: این منبع که با نام مخزن فشار بالای پمپ نیز شناخته می شود، وسیله ای برای افزایش میزان فشار آب می باشد که در بالای پمپ آب نصب می شود و در واقع هر گاه که میزان فشار آب کمتر از فشار تعیین شده باشد، به پمپ دستور روشن شدن داده و فشار را در حد معینی نگه می دارد.

ست کنترل: این ست که با نام کلید اتومات نیز شناخته می شود یکی از بهترین گزینه ها برای جایگزینی مخزن تحت فشار می باشد. با استفاده از این وسیله حتی می توان فشار استارت آب پمپ را نیز تنظیم کرد. امروزه استفاده از این ست ها بسیار افزایش یافته است به طوری که استفاده از آن را در پمپ های خانگی هم می توان مشاهده کرد.

برای خرید منبع روی عکس کلیک کنید.

منبع انبساط
منبع انبساط

منبع انبساط بهتر است یا ست کنترل؟

حال سوالی که برای بسیاری از ما پیش می آید این است که در رابطه با استفاده از پمپ های آب مخزن انبساط گزینه ی بهتری است یا کلید اتومات؟ در پاسخ به این سوال باید موارد مختلفی را مورد بررسی قرار داد که در ادامه به بررسی برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

۱_ قیمت: همان طور که می دانید موضوع قیمت در هر نوع خریدی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در رابطه با پمپ های آب هم باید گفت که کلید اتومات هزینه ی کمتری نسبت به منبع انبساط دارد چرا که در منابع انبساط اجزای مختلفی وجود دارد که هر یک قیمت خود را دارند.

۲_ میزان مصرف انرژی: برای راه اندازی کلید اتومات نیاز به برق می باشد که این موضوع در برخی موارد می تواند مشکلاتی را به وجود آورد و این در حالی است که برای راه اندازی منبع انبساط نیاز به هیچ گونه نیروی الکتریسیته نمی باشد و راه اندازی آن به صورت مکانیکی است.

۳_ سهولت در استفاده: کار کردن با ست های کنترل بسیار راحت تر از مخازن انبساط می باشد. برای نصب ست های کنترل نیاز به نصاب ماهر نیست و به راحتی می توان آن را در مسیر ورودی پمپ آب نصب کرد.

۴_ محدودیت در مکان: استفاده از ست های کنترل تا ارتفاعی در حدود ۹ متر مناسب می باشد و در ساختمان هایی با ارتفاع بیشتر عملا کارایی ندارند. اما منبع انبساط این محدودیت را ندارد و می توان در ساختمان ها و مکان هایی با ارتفاع بیشتر هم از آن ها استفاده کرد.

۵_ طول عمر: اگر بخواهید از کلید اتومات برای پمپ آب استفاده کنید، در هر بار باز و بسته شدن شیر آب، پمپ شما روشن و خاموش می شود. بنابراین اگر تعداد مصرف کنندگان زیاد باشد تعداد دفعاتی که پمپ روشن و خاموش می شود هم زیاد خواهد شد که این موضوع می تواند باعث آسیب به پمپ و یا کاهش عمر آن شود. علاوه بر این پمپ شما به صورت هوشمند عمل کرده و فارغ از میزان فشار آبی که در لوله ها ایجاد می شود کار پمپاژ را ادامه می دهد، حتی اگر شیر آب به مقدار کمی باز شده باشد.

اما در منبع انبساط این شرایط وجود ندارد چرا که این منبع فشار آب داخل لوله ها را در یک دامنه ی معین تنظیم کرده و در همان دامنه نگه می دارد. به این ترتیب عملکرد آن متناسب با مصرف آب می باشد. هنگامی که شیر آب باز می شود، ابتدا آب تحت فشار وارد مخزن تحت فشار می شود و در ادامه همزمان با افت فشار، سنسور های مکانیکی که در حد پایینی تنظیم شده اند وارد عمل می شوند و به این ترتیب از آسیب به پمپ جلوگیری می کنند.

برای خرید ست کنترل روی عکس کلیک کنید.

ست کنترل
ست کنترل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
واتس آپ Whatsapp chat
شماره تماس ما Whatsapp chat
2 +