چرا نباید از هر جایی سیم لاکی بخریم ؟

سیم لاکی elekala.com

سیم لاکی چیست؟

اگر علاقه به موضوعاتی مثل صنعت برق و سیم های الکترونیکی داشته باشید احتمالاً تا به امروز حداقل یکبار با سیم هایی برخورد کرده اید که ظاهر ضخیمی دارند اما بدون آن که پوسته ای داشته باشند روی هم قرار گرفته اند و هیچ گونه جرقه و انفجاری هم بین آنها رخ نمی دهد.

طبیعتاً برای شما هم این موضوع عجیب بوده است که چطور این سیم ها روی هم مستقیماً قرار گرفته اند و هیچ گونه اتفاق بین آنها نمی افتد.

به چنین سیم هایی، سیم لاکی گفته می شود، که در حقیقت نوعی سیم مسی ضخیم هستند و برای اینکه از این سیم ها محافظت شود و به نوعی آنها عایق شوند، روی آنها یک لایه بسیار نازک از ماده عایقی به نام لاک هواخشک ریخته شده است.

سیم لاکی، در حال حاضر در صنعت برق  کاربردهای زیادی دارد و به شدت مورد استفاده قرار می گیرد.

عمده استفاده از سیم لاکی هم ، مربوط به ترانس ها می باشد، چراکه اساس کار آنها با سیم پیچ ها و نیروی الکترومغناطیس می‌باشد و بدون وجود سیم های لاکی، ترانس ها هیچگونه عملکردی نمی توانند داشته باشند.

البته علاوه بر ترانس، تقریباً در همه موتورهای الکتریکی این محصول را مشاهده کنید، چراکه برای تولید نیروی الکترومغناطیسی نیاز به این سیم ها به شدت احساس می شود.

اصلی ترین ویژگی این سیم ها هم، برخورد بدون خطر آنها با هم است.

ویژگی ها

استفاده از این محصول در مقایسه با دیگر سیم ها و به ویژه سیم های معمولی بسیار بیشتر است. دلیل اینکه از سیم لاکی استفاده بیشتری می شود این است که معمولاً فضای کمتری را اشغال می کنند.

از طرف دیگری این سیمها همانطور که قبلا هم اشاره کردیم از مس و آلومینیوم ساخته شده‌اند و همچنین لایه بسیار نازکی از لاک عایق هم روی آنها کشیده شده است.

این در حالی است که اگر بخواهیم سیم مسی را با یک لایه پلاستیکی پوشش دهیم، آن سیم فضای بیشتری را اشغال می کند و برای ما مشکل ساز میشود. از طرف دیگر معمولاً سیم های معمولی بر اثر گرما پلاستیک آنها ذوب می شود اما سیم های لاکی چنین شرایطی را ندارد.

سیم لاکی، از قدرت تحمل بالایی در برابر گرما برخوردار است و به آسانی در برابر گرمای شدید ذوب نمی شود. البته توجه داشته باشید که این محصول در طبقه ‌بندی های حرارتی متنوعی تولید می‌شود و شرایط دمایی هر کدام از آن ها متفاوت است.

چگونگه نگهداری کنیم؟

یکی از مواردی که در مورد سیم لاکی اهمیت بسیار زیادی دارد شیوه نگهداری از آن است. کارتن های حاوی سیم های لاکی نباید در هوای خیلی گرم و زیر تابش مستقیم نور قرار داده شوند. همچنین قرار دادن کارتن های حاوی این محصول در هوای بسیار سرد هم باید خودداری شود.

رئال ترین شرایط برای محافظت و مراقبت است این مدل سیم ها این است که آنها را در یک فضای بسته و داخل کارتن نگهداری کنیم. از طرف دیگری علاوه بر خود سیم ها، قرقره سیم های لاکیهم نباید از کنار رطوبت زیاد و یا گرد و غبار قرار داده شود.

از دیگر مواردی که در نگهداری  سیم های لاکی اهمیت دارد، حمل قرقره های سیم لاکی است. در هنگام حمل و یا استفاده از قرقره ها باید دقت کنید از برخورد هر کدام از آنها با هر شیء تیز که باعث خراش روی آنها می شود، جلوگیری کنید. همچنین علاوه بر نگهداری در هنگام مصرف هم توجه داشته باشید که این سیم ها نباید دچار تنش زیادی شوند.

در مجموع، همانطور که نگهداری از این محصول بسیار اهمیت دارد ، شیوه استفاده از آن نیز بسیار مهم است و شما باید در مورد آن هم دقت کافی را داشته باشید.

تا اینجا توضیح مختصری بود و در ادامه به صورت کامل به این محصول میپردازیم.

توضیحاتی در مورد سیم لاکی

آیا به دنبال خرید سیم لاکی هستید؟ آیا می خواهید قبل از خرید این محصول آشنایی بیشتری با آن پیدا کنید؟ اگر شما هم با یک سری سوالات پیرامون سیم لاکی مواجه شده اید، بهتر است ما را تا پایان همراهی کنید. این نوع سیم ها که به لاکی معروف هستند در واقع نوعی سیم روکشدار محسوب می شوند. تصوری که شاید عموم افراد از سیم روکش دار دارند این است که یک یا چند رشته سیم مسی یا آلومینیومی با یک روکش پلاستیک یا پی وی سی پوشانده شده باشند.

سیم لاکی با تصور عامیانه ای که نسبت به سیم عایق دار وجود دارد، تفاوت های بسیار عمده ای دارد. مهمترین تفاوتی که در اینجا می توان به آن اشاره کرد، ضخامت روکش عایق است. معمولا سیم های لاکی به نحوی پوشش داده می شوند که شاید خیلی از افراد متوجه پوشش آنها نشوند. این موضوع باعث شده تا حتی افرادی که با مقوله برق و الکترونیک آشنایی اولیه ندارند، با دیدن سیم های لاکی متوجه نشوند این محصول یک نوع سیم روکش دار است.

اگر بخواهیم مثالی برای سیم لاکی بزنیم تا همه شما عزیزان متوجه شوید که بارها سیم های لاکی را در اطراف خود مشاهده کرده اید، می توان به سیم پیچ های وسایل الکترونیکی اشاره کرد. سیم های مورد استفاده در سیم پیچ ها را حتما دیده اید که به ظاهر روکش خاصی ندارند اما طوری دور خودش تابیده شده که این سیم از نقاط مختلفی دارای اتصال می باشد. این اتصال ها در صورتی که روکش وجود نداشته باشد منجر به ایجاد جرقه می شوند. پس متوجه شدیم که اولا استفاده عمده این سیم ها در سیم پیچ های الکترونیکی است و دوما عاملی که مانع از ایجاد جرقه در سیم پیچ ها می شود، روکش لاکی مورد استفاده می باشد.

سیم لاکی

علت استقبال از سیم لاکی

سیم لاکی در بین انواع سیم های موجود در بازار، نازک ترین روکش را دارد. بدین ترتیب در مواقعی که به یک سیم نازک، جمع و جور و روکش دار نیاز است، کاربرد بسیار گسترده ای دارد. حتما تا به حال سیم پیچ ها را دیده اید. هدف از تهیه سیم پیچ ها ایجاد یک دایره مغناطیسی است. برای رسیدن به این هدف باید سیم به تعداد مشخصی دور قرقره یا هر چیز دیگری تابیده شود تا بتواند حوزه مغناطیسی مد نظر را ایجاد نماید.

اگر از سیم معمولی برای ایجاد یک حوزه مغناطیسی استفاده شود، با توجه به ضخامت بالایی که دارد، فضای زیادی را اشغال می کند. این موضوع باعث می شود تا وسایل الکتریکی که دارای سیم پیچ هستند نیز ابعاد بسیار بزرگ تری داشته باشند. از آنجا که نیاز است محصولات با اشغال کمترین فضای ممکن و با بیشترین کارایی و عملکرد ساخته شوند، سیم لاکی کاربرد بسیار گسترده ای در صنعت برق و الکترونیک پیدا کرده است.

خرید سیم لاکی

نکات مهم برای نگهداری از سیم لاکی

  • محافظت در برابر سرما و گرمای شدید

هنگام انبار کردن سیم لاکی باید به نکات بسیار زیادی توجه کرد تا بتوان از آسیب رسیدن به این محصولات جلوگیری نمود. اولین کاری که لازم است انجام شود، جلوگیری از سرد شدن یا گرم شدن بیش از حد محل نگهداری این سیم ها می باشد. گرمای شدید و نور آفتاب در طولانی مدت می توانند منجر به وارد شدن آسیب های غیر قابل جبران به این سیم ها شوند.

  • نگهداری داخل جعبه

بهترین راه برای نگهداری از سیم لاکی این است که آنها را داخل جعبه های های مخصوص خودشان قرار دهیم. قرارگیری قرقره های سیم درون کارتن های مخصوص باعث می شود تا هیچ گونه آسیبی به سیم ها وارد نشود. فضای نگهداری از سیم های لاکی بهتر است سربسته باشد. فضای باز می تواند زمینه ساز آسیب دیدگی این نوع سیم ها شود.

  • مراقبت در برابر گرد و غبار و رطوبت

گرد و غبار و همچنین رطوبت بالا از دیگر عوامل مخرب شناسایی شده برای سیم لاکی به شمار می روند. گرد و غبار و رطوبت در هر جایی ممکن است به وجود آیند، به همین خاطر باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشیم.

  • جلوگیری از برخورد با اجسام تیز و برنده

چنانچه نیاز است سیم لاکی از نقطه ای به نقطه دیگر حمل شود، باید مراقبت های لازم انجام شود. برخورد با اجسام تیز و برنده می تواند روکش این نوع سیم ها را از بین ببرد و عملا آنها را غیر قابل استفاده نماید.

مزایای استفاده از سیم های لاکی

  • تنوع در ضخامت یا قطر

استفاده از سیم لاکی دارای مزایای بسیار زیادی است. یکی از این مزایا، تنوع در ضخامت این سیم ها می باشد. معمولا سیم های لاکی که در بازار موجود هستند، بین ۰٫۰۶ الی ۶ میلی متر قطر دارند. این تنوع باعث شده تا بتوان در موارد بسیار زیادی از این سیم ها استفاده کرد.

  • مقاومت در برابر حرارت

مقاومت در برابر حرارت یکی دیگر از ویژگی های سیم لاکی محسوب می شود. سیم های معمولی معمولا به خاطر روکش پلاستیکی که دارند، مقاومت چندانی در برابر حرارت ندارند. این در حالی است که سیم های لاکی می توانند حتی در حرارت های نسبتا بالا نیز دوام بسیار خوبی از خود نشان دهند.

  • اشغال فضای کم

اشغال فضای بسیار کم نسبت به سیم های روکش دار معمولی از دیگر مزایای سیم لاکی محسوب می شود. سیم های لاکی بسیار ظریف هستند و به راحتی می توان از آنها حتی در محصولات الکترونیکی بسیار کوچک نیز استفاده کرد.

  • تنوع در ضخامت

تنوع در ضخامت روکش از دیگر مزایای سیم لاکی محسوب می شود. معمولا برخی از سیم ها دارای روکش ضخیم تر نسبت به نوع معمولی هستند. سیم های دارای روکش ضخیم تر را سیم های دولاک می نامند. هر کدام از آنها دارای یک سری مزایا و معایب هستند، به همین خاطر نمی توان گفت کدام نمونه بهتر از دیگری است.

مزایای سیم لاکی

کاربردهای مختلف سیم های لاکی

  • انواع موتورهای الکتریکی
  • لوازم خانگی
  • لوازم دیجیتال مثل موبایل، تبلت و لپ تاپ
  • تجهیزات مخابراتی
  • و…

خرید سیم لاکی

یکی از ساده ترین روش های خرید که می توان به آن اشاره کرد، خرید سیم لاکی در اِلِکالا می باشد. فروش سیم لاکی در اِلِکالا با بهترین قیمت ممکن و با ساده ترین شرایط امکان پذیر می باشد. قیمت سیم لاکی در اِلِکالا برای خریداران عمده و خرده بسیار مناسب بوده و همین موضوع باعث شده تا افراد زیادی این فروشگاه اینترنتی را برای خرید سیم لاکی انتخاب کنند.

برای خرید روی عکس کلیک کنید.

سیم لاکی elekala.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
واتس آپ Whatsapp chat
شماره تماس ما Whatsapp chat
2 +